الثلاثاء، 27 ديسمبر 2011

Counting down 2 2012



كنت فاكرة ان 2010 هي أسوأ سنة في حياتي، وإني عمري ما هاشوف أسوأ منها، لأنها ببساطة السنة اللي انتهي فيها الحلم اللي تنازلت علشانه عن كل الاحلام التانية، وهي السنة اللي استفذت فيها كل قوتي علشان اقدر اقف علي رجلي تاني بس، 2010 كلها خلصت وانا بحاول أصدق وضعي الجديد، وفي نفس الوقت كنت لسة شايلة الصدمة اللي جاتلي في تاني شهر في السنة دي، وقلت بقي إن لما 2011 تيجي هاكون استوعبت وأبدأ مرحلة التعايش، أتاري السنة اللي تبدأ في أولها بإنفجار يروح فيه حد من أقرب صحابك استحالة تكون سنة محترمة، 2011 ببساطة هي سنة القرارات العشوائية - وده جديد بالنسبالي -، هي سنة اتفحت فيها شغل، هي سنة العيا والمرض بدون منافس أنا عييت في السنة دي بعمري كله، هي السنة الوحيدة أو نقدر نقول أول سنة أحس فيها إني من غير حماية نوعاً ما وليا أسبابي، كفاية إنها سنة خسرت فيها أو نقول بعد فيها ناس من أقرب أصحابي لأسباب مختلفة لا داعي لذكرها، هو أه في مجال إنهم يرجعوا دلوقتي بس يعني محدش يغيب ويرجع ويتوقع انه هايفضل في نفس المكانة
بس السنة دي جابت معاها حاجات كويسة برضه مش كتير بس أهو يعني، كفاية انها جابتلي ناس في ظرف شهر كانوا من الصف الأول في حياتي، وإن في ناس تانية كانوا من أقرب الأقربين وبقوا أكتر من كدة، وفي نفس الوقت اكتشفت اني في السنة لسة عندي القوة اللي كنت فاكراها خلصت في 2010، بس الحمد لله اكتشفت إن لسة عندي كتير ماخلصش
بالنسبة للبلد انا شايفاها - ودي وجهة نظري - سنة إيجابية جداً التاريخ بيتقاس بالسنين والأحداث و2011 دي لوحدها تاريخ لوحده، رغم كل البهدلة اللي احنا فيها، والبلد اللي مش عارفين رايحة علي فين، والناس اللي بتموت، وحالة المرض والعته السياسي اللي صاب الناس، بس انا عندي نوع من التفاؤل إن بقي فيه نوع من الشجاعة وعدم الخوف عند الناس حتى لو وصلت للخناق، اصل الخناق والضرب والتخوين والاتهامات والعته ده كله هايقع مع الوقت ومش هايتبقي غير الكويس، وكل الخلافات اللي قاتلانا دي هاتتكتب في نص صفحة في كتب التاريخ لكن الايجابيات هاتتكتب في مراجع وكتب
بقالي أكتر من أسبوع بكتب في النوت دي وانا فكرتي بتدور في ناحية واحدة انا امنياتي ايه في 2012، وعلشان مش لاقية حاجة معينة - ودي حاجة قاتلاني بالمناسبة - عمالة استني في الكتابة، ما علينا أهم أمنياتي في 2012
1- كل أحلامي الفلسفية تتحقق لأنها - رغم اعتراضات أقرب الناس - هي اللي شكلت الشخصية اللي انتوا بتحبوها دي
2 - أنام في يوم وأصحي ألاقي عدى عليا 8 ساعات نوم
3 - أقدر أقرب من صحابي أكتر ويكونوا زي ما هما دايماً كل حياتي، وأخليهم دايماً مبسوطين
4 - إن المشاكل ماتكسرنيش وأفضل زي ما انا حد قوى 
5 - لا خلاص مش لاقية أنا عصرت دماغي 
السنة دي انا مش هاكتب لأي حد من صحابي أي حاجة بالاسم لأن الدايرة وسعت والعلاقات تشعبت حتى دماغي مابقتش تقدر تلم بالتفاصيل دي بس القريبين واللي بحبهم عارفين نفسهم وعارفين هما إيه عندي، ده غير ان في ناس مابقوش بنفس درجة القرب فلا هاقدر أكتب لناس تانيين وأسيبهم ولا هاقدر 
اضحك علي نفسي وأكتبلهم 
رسالة أخيرة لندي نادي: أقوى حاجة فيكي ابتسامتك اللي موجودة في كل محنة، خليها دايماً موجودة وماتقوليش غير الحمد لله

ليست هناك تعليقات:

 
Wordpress Theme by wpthemescreator .
Converted To Blogger Template by Anshul .