الثلاثاء، 5 يوليو 2011

قرطاس لب


قرطاس لب موجود قدامي 

فقررت أتسلي

اقعد أطلع فيه همي

لحد ما الاقي حاجة أحلي

قرطاس لب طعمه مملح

وانا طول عمري باكل ملح

طيب ليه بقي مش عاجبني

ولا انا اللي متعتي بح ؟

وكل واحد بشكل ولون

بتفكرني بحاجة في الكون

****

أول واحدة بتبتسم

شبهي وانا فرحانة

لما كنت أروح مدرستي مطبقة

أضحك وأرسم واتنطط

وأرجع في الاخر مروقة

أكل وأخرج وأزقطط

ومش باين في ملامحي أي شقي

****

تاني واحدة عنيها مغمضة

مش عاوزة تديني اللي فيها

شبهي في أسراري الغامضة

في ابتسامتي الشقية اللمضة

في لؤمي المضحك البسيط

ومكر الأطفال يوم العيد

اللي بيخبوا الطقم الجديد

ليقدم ويبقي عيد مش سعيد

****

تالت واحدة مدمعة

زي أحزاني المسمعة

وكآبة عليا بتدلع

حد عمره شاف كآبة متدلعة؟؟

ودموعها سخنة حرقت صباعي

فكرتني بألمي وأوجاعي

قمت أكلتها جري بدل الموضوع ما يكبر مني

وأقعد أعيط بدل ما انا قاعدة بغني

****

رابع واحدة هادية كده

تحسها أنا وأنا مثقفة

لابسة نضارتي وفي ايدي كتاب الفلسفة

وأقرا وابتسم وانا متكيفة

يخلص الكتاب أبقي مقريفة

أصلي بحب الفلسفة

أبدأ أفكر في الوجودية والإنسان حر ولا مجبر

وديكارت وأرسطو وأفلاطون

وتساؤلات سوفسطائية

وأدور علي الإجابات وانا متشحتفة

*****

خامس واحدة مغمضة

عنيها في نوع من الدفا

بتفكرني بلحظات الصفا

وانا بحب

أيام ما كان الحب شفا

وكنت متكتفة بالحرية

هو يعني ايه حرية متكتفة؟؟

****

سادس واحدة كانت مكسورة

فكرتني بنفسي وانا متجبسة

والدكتور واقف عنده ذهول

ازاي كسرتي الرجلين مع بعض ؟؟

انتي يا بنتي متخلفة؟؟

وقعدت أسبوعين في السرير

الجبس وجعني قمت شلته

يا دوب مر شهرين

اتجبست بعدها تاني

مش هاتصدقوا نطرة الدكتور وحالته

ياعيني أصله كان بيعاني

*****

بصيت جوة القرطاس

ياااااااااااااااه ده اللب لسة كتير قوى

وذكرياتي أكتر بكتير

وحكايتي مالهاش نهاية

بس خايفة أدخل في حواديت متعبة

وحاجات تلخبط وحكايات متشقلبة

نفسي بدأت تتكلم جوايا

قاعدة بتهمس

ريحي نفسك

وقومي هاتي بداله الترمس

ليست هناك تعليقات:

 
Wordpress Theme by wpthemescreator .
Converted To Blogger Template by Anshul .