السبت، 18 يونيو 2011

عمرك فكرت ترسم صاحبك من غير عيوب؟؟

عمرك فكرت ترسم صاحبك من غير عيوب؟؟
مرة سمعت حكاية عجبتني قوى قوى هاكتبهالكم
يُحكى أنه كان يوجد ملك أعرج ويرى بعين واحده وفي أحد الأيام دعا

هذا الملك {فنانين} ليرسموا له صورة شخصيه بشرط" أن لا تظهر عيوبه

"في هذه الصورة فرفض كل الفنانين رسم هذه الصورة!


فكيف سيرسمون الملك بعينين وهو لا يملك سوى عين واحدة وكيف

يصورونه بقدمين سليمتين وهو أعرج؟؟!!


ولكن وسط هذا الرفض الجماعي {قبل أحد من الفنانين رسم الصورة}


وبالفعل رسم صورة جميله وفي غاية الروعه


كيف؟؟؟


تصور الملك واقفاً وممسكاً ببندقية الصيد بالطبع كان يغمض أحد عينيه

ويحني قدمه العرجاء


وهكذا رسم صورة الملك بلا عيوب وبكل بساطه


هي دي الحكاية ببساطة يا تري كام واحد فينا تغاضي عن عيوب صاحبه طالما فعلاً فاكره صاحبه؟
وكام واحد فينا مش بيشوف غير عيوب اللي قدامه؟
مثلاً لو انا وانت أصحاب انت فيك عيوب وانا فيا عيوب بس لو كل واحد فينا شاف عيوب التاني جزء لا يتجزأ منه واتعامل معاها وحبها كمان مش يتقبلها غصب عنه الدنيا هاتبقي أحلي كتير
طالما انا اخترتك صاحب من الأول يبقي عيوبك دي انا بتقبلها أساسا، يعني انا مثلا ممكن أتعامل مع واحد مغرور أو ناشف في معاملته لكن ما تعاملش مع واحد بوشين أو غبي، وخصوصاً الناس اللي بوشين دول اللي يعرفوك لمصلحة ما أو لسبب ما وأول ما السبب ده يخلص يبقي انت خلاص مالكش لازمة؟؟
حد فيكم قبل كده سمع عن حاجة اسمها حدود العلاقة؟؟
للأسف في ناس بتخلط قوى في حدود العلاقة دي هاقولكم مثل
لو انا عيانة بروح للدكتور ممكن أروح للدكتور سنة وكل مرة أروحله أشتكيله من نفس المرض أو من مرض تاني سيان بقي مش هاتفرق، المهم اني لو في يوم لقيت الدكتور متضايق وماسألتهوش مالك عمره ما هاييجي يعاتبني ويقولي ما سألتنيش ليه لأن حدود العلاقة بينا اني مريضة وهو دكتور، لكن انا لو ليا صاحب دكتور لو قعدت 4 مرات بس أشكيله همي هايزعل مني اني غيرت حدود العلاقة بينا، حدود العلاقة دي ما ينفعش تبقي من طرف واحد، لو انا وانت أصحاب وانا عرفت أقربلك لدرجة انك تحكيلي كل حاجة فده ميزة فيا انا عرفت أفهمك بس تخيل بقي في نفس الوقت لو انت ماعرفتش تفهمني وبالتالي ما قربتليش وما قدرتش تخليني أفتحلك قلبي فده عيب فيك انت، وللأسف أول ما تخلص حكاياتك اللي انت بتحكيهالي مش هاتلاقي بينا حاجة تقولها أنا أصلا ماهمكش في حاجة فبتبعد وممكن تلبسها للي قدامك مش مهم هي في جميع الأحوال مش فارقة
أجمل صداقة في الدنيا انها تكون بين اتنين فاهمين حدود العلاقة، في ناس متعتهم في الحياة العطاء بس ده مش معناه انهم مايخدوش حاجة، ماينفعش تيجي تقولي مش انتي بتفرحي لما بتسعدي اللي قدامك خلاص بقي اولعي انتي، لأننا بني أدمين محتاجين الحد الأدني من الاكتفاء العاطفي ودي حالة عامة علي الكل ما بتفرقش بين كويس ووحش
أجمل حاجة في الدنيا لما تلاقي صحابك بيهتموا بيك بنفس درجة اهتمامك بيهم بيسألوا عنك لما تغيب لما في يوم يكلموك علشان يقولولك انت فين بس أو وحشتنا، لما يطلع منهم تصرف بسيط بس يقول قد ايه انت غالي عليهم، وأصعب حاجة في الدنيا لما تلاقي الصاحب اللي عشت معاه عمرك بيبعد عنك لأنك بقيت غير ذات أهمية ليه
دايماً بعتبر ان علاقة الصداقة أهم من الحب والارتباط وأهم من الأهل كمان، لأن الصداقة هي العلاقة الوحيدة اللي بنختارها بعقولنا وإرادتنا، أهلنا دول مفروضين علينا شبهنا بقي ولا لأ حلوين وحشين أهم بغصب عننا بنحبهم، والحب العاطفي نفس الكلام كام واحد فينا حب واكتشف ان حبيبه مش مناسب ليه بعدين، ده غير ان الحب بيدخل فيه حاجات تانية العين بتحب قبل القلب أحياناً

طبعا كل ده رغي فاضي أنا بس كنت بفضفض :)))))

ليست هناك تعليقات:

 
Wordpress Theme by wpthemescreator .
Converted To Blogger Template by Anshul .